Quiesin historia

Olemme ylpeitä perinteisestä vaaleanpunaisesta korvatulpastamme ja sen jälkeläisistä

Quiesin tarina alkoi vuonna 1918, jolloin pieni helmenmuotoinen korvatulppa näki päivänvalon. 3 vuotta myöhemmin Quies-tulppia alettiin myydä rasiassa, jonka kannessa on varpushaukan kuva. Varpushaukka on hiljaisuuden symboli.
Quies-tuotteiden valikoima laajenee edelleen: joka vuosi markkinoille tulee vähintään yksi uusi tuote.
Monissa maissa Quies onkin ollut tunnettu, kiinteästi ihmisten hyvinvointiin yhdistetty merkki jo lähes 100 vuoden ajan.

  • 1918
  • 1921
  • 1930
  • 1940
  • 1960
  • 1980
  • 1998
  • 2009

Kaikki alkoi, kun eräs ranskalainen apteekkari valmisti vahasta ja puuvillasta korvatulpat melusta rasittuneen asiakkaansa pyynnöstä.

Asiakas oli tyytyväinen, minkä seurauksena apteekkari ryhtyi markkinoimaan tätä ”äänenvaimenninta”.

Vuonna 1921 uuden korvatulpan myyntiä edistämään perustettiin erillinen yhtiö. Koska tuolloin antiikin aikakausi oli suuren kiinnostuksen kohteena, tulpille annettiin nimeksi Quies; latinan sana "quies" merkitsee hiljaisuutta, rauhaa ja lepoa.

Quies-tulppien kysyntä lähti nopeasti vilkkaaseen kasvuun.
Niitä esiteltiin Ranskassa erilaisilla messuilla ja myyntinäyttelyissä, ja ne saivat useita palkintoja tunnustuksena hygieenisyydestään ja turvallisuudestaan.

  • Grand prix-palkinto farmasian alan messuilla Marseillessa vuonna 1922
  • Kunniamaininta farmasian alan messuilla Mulhousessa vuonna 1933
  • Kunniamaininta farmaseuttisten tuotteiden messuilla vuonna 1935

Quies-tulpat valmistettiin monet vuosikymmenet käsityönä. Näppärät työntekijät lämmittivät vahamassan lohkareita pienissä keittimissä. Sitten he muovasivat vahasta palleroita ja kietoivat ne sideharsoon. Sota-aikana pakkauksena käytettiin alumiinirasian sijasta tilapäisesti pahvirasiaa.

Joka vuosi
valmistettiin
useita miljoonia
Quies-tulppia.

Käsityö joutui väistymään koneiden tieltä, kun ensimmäiset tarpeeksi nopeat ja tarkat tuotantokoneet tulivat käyttöön.
Pahvisen rasian tilalle tulleesta tutulla varpushaukan kuvalla varustetusta rasiasta tuli 40 vuoden ajaksi yhtiön tunnusmerkki.

Näinä vuosina Quies toi myös markkinoille nukkumista helpottavan silmämaskin täydentäen näin heikosta unen laadusta ja heräilystä kärsiville ihmisille tarkoitettua tuotevalikoimaansa.

Vuosien varrella Quies kehitti korvatulppaansa, ja yrityksestä tuli tunnettu kuulon suojauksen asiantuntija etenkin Keski-Euroopassa.

Tulppien valmistusaineena käytettyjen vahojen koostumusta muutettiin, niiden annossuhteita tarkistettiin ja laaduntarkkailumenetelmiä otettiin käyttöön.

Tulppien valmistuksessa käytettävät koneet tulivat yhä tehokkaimmiksi ja takasivat korkean laadun, joten Quies-tulppien onnistui täyttää turvallisuus- ja laatustandardin CE EN 352-2 vaatimukset.

Vuonna 1998 Quies palkittiin laadustaan. Quies sai ensimmäisen ISO 9001 -sertifikaattinsa kaikkien valikoimissaan olevien tuotteiden suunnittelusta, valmistuksesta, pakkaamisesta ja markkinoinnista.

Näiden 10 vuoden aikana brändin
kehitys
jatkui nopeutui.

Quies kehitti hyvinvointituotteiden valikoimaansa:

> Quies täydensi kuulonsuojaimien valikoimaansa korvien suojaamiseksi kaikissa olosuhteissa: polyuretaanivaahdosta valmistetut kirkkaat neonväriset tai huomaamattomat ihonväriset tulpat, silikonitulpat uimareille, nyörillä varustetut tulpat ajoittaiseen meteliin, yksittäispakkauksessa saatavat tulpat paljon liikkuville, korvien lukkiutumista estävät tulpat lentokonematkustajille.

> Korvan rakenteen ja toiminnan monipuolisena osaajana Quies toi markkinoille useita korvien terveyttä edistäviä tuotteita: kaksivaikutteiset Otospoon-korvapuikot, Docuspray-korvasuihkeen ja vahaa liuottavan ja poistavan Doculyse-valmisteen.

> Koska Quiesin tähtäimessä on ihmisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen, yritys toi markkinoille myös Flash Frais -silmälaput väsyneiden silmien rauhoittamiseen.

> Quies panosti kuorsausta estävien tuotteiden markkinoille lanseeraamalla kuorsausta hillitsevän suihkeen ja imeskelytabletit, jotka on testattu kliinisissä tutkimuksissa.

Vieläkö hiljaisuuden luomisen saralla voi edetä pitemmälle? Quies sanoo, että voi!
Tuotuaan markkinoille uuden vuosituhannen koitteessa monia korvan,
nenän ja kurkun hyvinvointia parantavia tuotteita Quiesin tutkijat jatkavat edelleen innovaatiotoimintaansa.

Vuonna 2011 näki päivänvalon kaksi uutta tuotesarjaa. Piilolinssien hoitoon tarkoitettu Quies Optik-neste lisää silmien hyvinvointia , Flash Frais-sarjan pyyhkeet rauhoittavat ihoa: ne on tarkoitettu esim. auringon polttaman ihon, hyönteisten pistojen ja nokkosten aiheuttaman kirvelyn hoitoon sekä hyttysten karkottamiseen. Tätä tuotesarjaa tuli vuonna täydentämään 2012 Médusyl-aurinkovoide, joka antaa suojan sekä UV-säteilyä että meduusoja vastaan.

Samaan aikaan Quies kehittää uutta muillakin hyvinvoinnin saroilla pystyäkseen vastaamaan asiakkaidensa erityistoiveisiin. Monia tuotteita onkin saatavana erimuotoisina, -värisinä tai -makuisina. Kuorsausta estävien tuotteiden sarjassa uusia tulokkaita ovat nenälaastarit ja kuulosuojainten valikoimassa on uusia, korvat peittäviä suojaimia uimareille.

Vuonna 2011 Quies sai ISO 13485 -sertifikaatin tunnustuksena lääkinnällisten laitteidensa laadusta ja turvallisuudesta. Koko henkilökunnalle se merkitsee palkkiota monien vuosien tutkimustyöstä ja panostuksesta tekniseen kehitystyöhön.